Laatste oproep. Commentaar op huwelijken: Mateus 13,47-53

EVANGELIE

Ze verzamelen de goede in manden en de slechte gooien ze weg.

Lezing van het heilig Evangelie volgens Matteüs 13, 47-53

Evangelho segundo São Mateus  13,47-53

In die tijd zei Jezus tot de menigte: Het Rijk der hemelen gelijkt op een sleepnet dat in de zee geworpen, vissen van allerlei soort bijeenbracht.
Toen het vol was trok men het op het strand; men zette zich neer om de goede vissen uit te zoeken en in manden te doen, de slechte echter werden weggeworpen.
Zo zal het ook gaan op het einde van de wereld: de engelen zullen uittrekken om de slechten tussen de rechtvaardigen uit te zoeken
en in de vuuroven te werpen. Daar zal geween zijn en tandenge­knars.
Hebt gij dit alles begrepen?’ Zij antwoordden Hem: ‘Ja.’
Hij zij hun: ‘Daarom is iedere schriftge­leerde die onderwezen is in het Rijk der hemelen gelijk aan een huisvader die uit zijn schat nieuw en oud te voorschijn haalt.’
Toen Jezus deze gelijke­nissen had beeindigd, ging Hij vandaar weg.

Het woord van de Heer.

Laatste oproep.

Laten we het hebben over het eindoordeel.  Dat?  Ja, ja, het is echt.  Er zal een eindoordeel komen!

De duivel wil dat we het bagatelliseren: aangezien God barmhartig is… kan alles.  Niemand zal veroordeeld worden.  God is te goed.  WAAR?  En wie kent God?  De verste?  Wie durft God te oordelen?  Het probleem is uiteraard niet dat het God aan liefde ontbreekt, want Hij is liefde.  Tot die tijd is redding gegarandeerd.  Maar wat als ik de verlossing afwijs?  Wat als ik haar gisteren heb afgewezen?  Vandaag?  morgen?  Het probleem is dat ik gisteren, vandaag of morgen niet boven alles van God houd, omdat ik aandacht heb voor andere dingen die meer mijn aandacht trekken.  Als ik er gisteren geen prioriteit aan heb gegeven, zal ik er vandaag geen prioriteit aan geven, morgen zal ik er geen prioriteit aan geven… Doe ik alsof ik geloof dat dingen op het laatste moment zullen veranderen?  Hoe kan ik boven alles van hem houden als hij mij nooit heeft geïnteresseerd?  De heilige vrees voor God bestaat niet uit het vrezen van Hem. Het bestaat uit het vrezen van een seconde van mijn leven zonder Hem!

Geland in het huwelijksleven:

Jaime: Nee, nee, maar ik ‘geloof’.  God bestaat…

Huwelijksleraar: Als je gelooft dat God bestaat, moet je leven op Hem gericht zijn, toch?  Ben je gestopt om hem te ontmoeten?  Hebt u de bewonderenswaardige uitgestrektheid ervan overwogen?

Jaime: Nou, God is daar waar ik ook ben en ik ben hier.  Ik geloof dat iemand dit allemaal heeft gecreëerd, maar niets meer.  Ik kan niets anders zien.

Huwelijksleraar: Maar als hij jou heeft geschapen, heeft hij jou met een reden geschapen, toch?  Hij zal wel een relatie met je willen hebben, denk je niet?

Jaime: Ik weet het niet.  Ik heb er niet over nagedacht.

Huwelijksleraar: Ben je niet geïnteresseerd in het kennen van degene die het hele universum heeft geschapen?  Degene die jou heeft gemaakt?  Degene die jouw vrouw heeft geschapen?  Degene die het je heeft gegeven?  Degene die jouw kinderen heeft geschapen?  Aan degene die ze aan jou gaf…?  Degene die je alles heeft gecreëerd en gegeven waar je van houdt en waar je om geeft in het leven?

Jaime: Ik weet het niet, ik had er niet over nagedacht.  Ja, natuurlijk wil ik hem graag ontmoeten!

Huwelijksleraar: Kun je de immensiteit ervan begrijpen?  Zijn macht?  Zijn liefde?  Nou, je wilt hem leren kennen.  De manier is om Uw Moeder te leren kennen: zij zal u naar Haar Zoon brengen en Haar Zoon zal u de Vader tonen.  Dit alles zal gedaan worden door het werk van de Heilige Geest.  Je hoeft maar één ding te doen: hem willen leren kennen, maar dan echt.  Rente betalen, dichter bij de Kerk komen en door uw huwelijksroeping, wat uw roeping is om Hem te bereiken. En als u dat niet wilt of geen tijd heeft, verwacht dan niet dat u dat op de laatste dag wel zult hebben meer belangstelling dan vandaag.  Wat je ook moet doen, doe het nu, voordat het te laat is.  Hij, God, wacht op u…

Moeder,

Elke dag van ons huwelijks- en gezinsleven heb ik de kans om het slechte dat mij afleidt af te leggen en het goede te behouden dat mij naar de Heer leidt.  Wij kiezen voor hoop.  Wij kiezen voor Liefde. Prijs God, immens, almachtig, Heilig.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *