Ik rust. Commentaar op huwelijken: Johannes 11, 19-27

EVANGELIE

Ik geloof dat u de Christus bent, de Zoon van God.
Lezing van het heilig Evangelie volgens Johannes 11, 19-27

In die tijd waren vele Joden waren dan ook naar Marta en Maria gekomen om hen te troosten over het verlies van hun broer.
Zodra Marta hoorde dat Jezus op komst was, ging zij Hem tegemoet; Maria echter bleef thuis.
Marta zei tot Jezus: ‘Heer, als Gij hier was geweest, zou mijn broer niet gestorven zijn.
Maar zelfs nu weet ik, dat wat Gij ook aan God vraagt, God het U zal geven.’
Jezus zei tot haar: ‘Uw broer zal verrijzen.’
Marta antwoordde: ‘Ik weet dat hij zal verrijzen bij de verrijze­nis op de laatste dag.’
Jezus zei haar: ‘Ik ben de verrijzenis en het leven. Wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven,
en ieder die leeft in geloof aan Mij, zal in eeuwigheid niet sterven. Gelooft gij dit?’
Zij zei tot Hem: ‘Ja, Heer ik geloof vast dat Gij de Messias zijt, de Zoon Gods, die in de wereld komt.’

Het woord van de Heer.

Ik rust.

Aan Martha (wiens nagedachtenis we vandaag vieren) vraagt de Heer: Geloof je in mij? Of anders gezegd: vertrouw je erop dat ik de Zoon van de levende God ben en macht heb over de dood? Ze geloofde en daarom is ze heilig.
Het is dezelfde vraag die vandaag aan mij wordt gesteld: als ik door zoveel dingen onrustig ben, als het mij aan hoop ontbreekt omdat… “Ik ben de opstanding en het leven: hij die in mij gelooft, ook al is hij gestorven, zal leven; en hij die leeft en in mij gelooft, zal niet voor altijd sterven. “Geloof je dit?”

Geland in het huwelijksleven:

Juanjo: Na een “intense” dag getrouwd en gezinsleven, ik met mijn spullen, jij met de jouwe, de kinderen ertussen die geen moment stil staan, de problemen van het werk, de huishoudkunde, schoonmaken, koken, boodschappen doen … enorme slijtage. En dat is het moment waarop ik alles achter me moet laten en doen wat Martha deed: eropuit gaan om Jezus te ontmoeten. Televisie stoort mij. Ook voor mij rust het internet niet. Het enige wat mij rest is om in het Hart van Jezus te leunen en in jou te rusten, Mirjam. In je schoonheid, in je vrouwelijkheid, in je vreugde…
Mirjam: Dank je, Juanjo. De waarheid is dat ze niet zonder enige inspanning ontstaan, maar eerder door de omgeving. Laten we vandaag vreugdevol de Heer aanschouwen, sereen voor zijn vriendin Martha, die hem rusteloos terechtwijst. Met welk gezicht zou Jezus die dag naar haar kijken om haar tot een heilige te maken? Marta was een vriendin van Jezus, net als wij, en die vriendschap steunt ons, bemoedigt ons, verfraait jou, verfraait ons huwelijk, doet me glimlachen als ik naar je kijk…
Juanjo: Geloven in Christus verandert jou, het verandert mij, het verandert alles.

Moeder,

Wij herinneren ons met vreugde hoe u uw familielid Elizabeth bezocht en de zin uitsprak: ‘Mijn geest verheugt zich in God, mijn redder.’ Moge die van ons ook gelukkig leven, samen met die van jou. Hallelujah!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *